fbpx

mind
ful
ness

poes Greetje Komdeur

Ben je vaak in gedachten ergens anders dan waar je op dat moment mee bezig bent? Pieker je veel? Ben je lang van slag als er iets vervelends gebeurt? Ervaar je onrust, stress of slapeloosheid? Dan is een mindfulnesstraining een goede keuze.

familieopstelling

Mindfulness, wat is dat?

Bewust omgaan met je gedachten, gevoelens, je bezigheden, je lichaam en met de mensen om je heen; dat is mindfulness.

Het draait om opmerkzaam en aandachtig zijn. Veel dingen in ons leven doen we volkomen automatisch, waardoor we ons vaak helemaal niet bewust zijn van onze reacties en ons doen en laten. In wezen betekent mindfulness niet meer dan je bewustzijn zoveel mogelijk gebruiken bij alles wat je in je leven doet. Dit bewustzijn kun je oefenen.

Wat doet Mindfulness voor je?

Je traint om meer met je aandacht in het moment te zijn, zonder te oordelen over jezelf of over de situatie. Dat geeft rust en ruimte. Het effect is dat je helder en alert bent en bewuste, passende keuzes kunt maken, in plaats van op de automatische piloot te reageren.

Je bewustzijn neemt toe.  Een groter bewustzijn zal leiden tot minder piekeren, minder stress, meer rust, meer energie en meer balans in je leven.

TRAI
NING

training

Mindfulness is een vaardigheid die je kunt leren. Je traint de neurale paden in het brein, die onder andere te maken hebben met het reguleren van emoties, concentratie en sociale vaardigheden.

begin

De 8-weekse training

Mindfulnesstraining is gebaseerd op een wetenschappelijk bewezen aanpak. De Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) training kent een vast omschreven programma en werd ruim 35 jaar geleden ontwikkeld door de Amerikaanse arts Jon Kabat-Zinn, die mindfulness met Westerse psychologische inzichten heeft samengebracht.

De periode van acht weken is goed te overzien én lang genoeg gebleken om blijvende effecten te sorteren. Tijdens de  wekelijkse lessen wordt de aandacht getraind door meditatie- en yogaoefeningen. Ook is er ruimte voor het bespreken van je ervaringen. Door nauwkeurig naar je eigen ervaringen te kijken, wordt je opmerkzaamheid gescherpt en kunnen er inzichten ontstaan.  

 

De MBSR is een praktische training voor vrijwel iedereen. Ervaring met meditatie of yoga is niet vereist. Iedere les heeft een ander thema. Per week breiden we de oefeningen stapsgewijs verder uit.

Thuisbeoefening

Na elke les krijg je oefeningen mee voor thuis. Je ontvangt een uitgebreide syllabus en toegang tot meditaties op mijn website. Het is essentieel om gedurende de 8-weekse training dagelijks 20 tot 45 minuten uit te trekken voor je beoefening. Mindfulness is een praktische en ervaringsgerichte training. Je leert door te doen. Je ontwikkelt je vaardigheden door herhaling. Het kan een levens veranderende training zijn, als je er serieus mee aan de slag gaat.

 
 

PEACE
OF MIND

zee Greetje Komdeur

Je ontwikkelt een milde en open houding bij alles wat er gebeurt, zonder dat je geest er hevig op reageert of er meteen een oordeel over velt. 

Om mindful in het leven te staan, heb je onder meer opmerkzaamheid, aandacht en geduld nodig.

mediatie Greetje Komdeur

Mindfulness kan je het volgende opleveren:

  • Je kunt beter ontspannen en meer genieten.
  • Je weet beter je eigen grenzen en behoeften aan te geven.
  • Je ontwikkelt meer zelfvertrouwen, een betere concentratie en veerkracht.
  • Je hebt minder last van onrust en piekeren.
  • Je kunt beter omgaan met emoties die je soms overspoelen.
  • Je kunt beter omgaan met stressvolle gebeurtenissen.
  • Je hebt minder last van lichamelijke klachten en pijn.
  • Je bent zelfbewuster en wordt milder, naar jezelf en naar anderen.
  • Je ervaart een sterkere verbondenheid met de mensen om je heen.
  • Je ontwikkelt een betere algemene mentale gezondheid en emotionele balans.

Voor wie?

Mindfulness is iets voor jou als je iets herkent in het onderstaande:

  • Je wilt beter bij jezelf wilt blijven in contact met anderen.
  • Je hebt een druk leven, je ervaart werk- of studiedruk.
  • Je zit veel in je hoofd en hebt moeite met loslaten
  • Je voelt je geregeld moe of geïrriteerd.
  • Je voelt je onzeker, bent perfectionistisch of hebt last van faalangst.
  • Je ervaart spanning, stress, of zorgen.
  • Je piekert vaak, hebt last van malende gedachten.
  • Je hebt last van oordelen, zelfkritiek, of lichamelijke klachten.
  • Je bent op zoek naar zingeving en balans in je leven.

Wil je kennismaken?

Bij de mindfulnesstraining hoort een telefonisch voorgesprek, om kennis te maken en om te bepalen of de training aansluit op je situatie en wensen. In dit gesprek is er volop de gelegenheid om je vragen te stellen. 
 
Neem vrijblijvend contact met me op voor een kosteloos en vrijblijvend voorgesprek of bel me om meteen een afspraak te maken (06 414 690 35).


 
 
 
 

Wat deelnemers vertellen

Als kerel was het voor mij op voorhand twijfelen of ik de cursus wel ging doen, ik associeerde het te veel met zweverig gedoe en geitenwollen sokken. Niets was minder waar, de cursus heeft mijn leven veranderd van momenten met angst en chaos naar orde en rust. Na deze cursus ben ik ook doorgegaan met mediteren en doe dit dagelijks. Mannen, zet je ego opzij en ervaar het 🙂
Robin King
Voordat ik aan de training begon, was ik altijd gericht op de ander. Ik cijferde mezelf weg. Ik heb geleerd opmerkzaam te zijn, mezelf meer centraal te stellen en beter voor mezelf te zorgen. Bij Greetje doe je het altijd goed. Ze heeft geen oordeel in haar respons. De rust en het vertrouwen die die ze uitstraalt heb ik als heel prettig ervaren.
Lammie van Valen, docent

proeflesWIE IS DE TRAINER?

Mijn naam is Greetje Komdeur, bewustzijnscoach en mindfulnesstrainer. Meditatie is voor mij een praktische manier om bewust te vertragen in de drukke en snelle wereld. Ik geloof in de kracht van meditatie om je leven op een eenvoudige en praktische manier in positieve zin te veranderen. Ik geef meditatie workshops en mindfulnesstraining omdat ik mindfulness toegankelijk wil maken voor iedereen.

Meditatie is niet moeilijk of zweverig. Het helpt je om met aandacht en intentie in het leven te staan. Het brengt je terug naar de kern van wat je echt belangrijk vindt, zodat je los kunt laten wat er niet toe doet.

"Mindfulness is naar mijn idee één van de meest effectieve trainingen om te leren hoe je goed voor jezelf kunt zorgen in de drukte van alledag".

Greetje Komdeur

 

De meest gestelde vragen over de mindfulnesstraining. 

.

Sluit Menu