mind
ful
ness

poes Greetje Komdeur

Ben je vaak in gedachten ergens anders dan waar je op dat moment mee bezig bent? Pieker je veel? Ben je lang van slag als er iets vervelends gebeurt? Ervaar je onrust, stress of slapeloosheid? Dan is een mindfulnesstraining een goede keuze.

zwaan Greetje Komdeur

Mindfulness, wat is dat?

Bewust omgaan met je gedachten, gevoelens, je bezigheden, je lichaam en met de mensen om je heen; dat is mindfulness.

Het draait om opmerkzaam en aandachtig zijn. Veel dingen in ons leven doen we volkomen automatisch, waardoor we ons vaak helemaal niet bewust zijn van onze reacties en ons doen en laten. In wezen betekent mindfulness niet meer dan je bewustzijn zoveel mogelijk gebruiken bij alles wat je in je leven doet. Dit bewustzijn kun je oefenen.

Wat doet Mindfulness voor je?

Je traint om meer met je aandacht in het moment te zijn, zonder te oordelen over jezelf of over de situatie. Dat geeft rust en ruimte. Het effect is dat je helder en alert bent en bewuste, passende keuzes kunt maken, in plaats van op de automatische piloot te reageren.

Je bewustzijn neemt toe.  Een groter bewustzijn zal leiden tot minder piekeren, minder stress, meer rust, meer energie en meer balans in je leven.

TRAI
NING

training

Mindfulness is een vaardigheid die je kunt leren. Je traint de neurale paden in het brein, die onder andere te maken hebben met het reguleren van emoties, concentratie en sociale vaardigheden.

begin

De 8-weekse training

Mindfulnesstraining is gebaseerd op een wetenschappelijk bewezen aanpak. De Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) training kent een vast omschreven programma en werd ruim 35 jaar geleden ontwikkeld door de Amerikaanse arts Jon Kabat-Zinn, die mindfulness met Westerse psychologische inzichten heeft samengebracht.

De periode van acht weken is goed te overzien én lang genoeg gebleken om blijvende effecten te sorteren. Tijdens de  wekelijkse lessen wordt de aandacht getraind door meditatie- en yogaoefeningen. Ook is er ruimte voor het bespreken van je ervaringen. Door nauwkeurig naar je eigen ervaringen te kijken, wordt je opmerkzaamheid gescherpt en kunnen er inzichten ontstaan.  

 

De MBSR is een praktische training voor vrijwel iedereen. Ervaring met meditatie of yoga is niet vereist. Iedere les heeft een ander thema. Per week breiden we de oefeningen stapsgewijs verder uit.

Thuisbeoefening

Na elke les krijg je oefeningen mee voor thuis. Je ontvangt een uitgebreide werkmap en toegang tot de mp-3 bestanden. Het is essentieel om gedurende de 8-weekse training dagelijks 20 tot 45 minuten uit te trekken voor je beoefening. Mindfulness is een praktische en ervaringsgerichte training. Je leert door te doen. Je ontwikkelt je vaardigheden door herhaling. Het kan een levensveranderende training zijn, als je er serieus mee aan de slag gaat.

 
 

PEACE
OF MIND

zee Greetje Komdeur

Je ontwikkelt een milde en open houding bij alles wat er gebeurt, zonder dat je geest er hevig op reageert of er meteen een oordeel over velt. 

Om mindful in het leven te staan, heb je onder meer opmerkzaamheid, aandacht en geduld nodig.

mediatie Greetje Komdeur

Mindfulness kan je het volgende opleveren:

  • Je kunt beter ontspannen en meer genieten.
  • Je weet beter je eigen grenzen en behoeften aan te geven.
  • Je ontwikkelt meer zelfvertrouwen, een betere concentratie en veerkracht.
  • Je hebt minder last van onrust en piekeren.
  • Je kunt beter omgaan met emoties die je soms overspoelen.
  • Je kunt beter omgaan met stressvolle gebeurtenissen.
  • Je hebt minder last van lichamelijke klachten en pijn.
  • Je bent zelfbewuster en wordt milder, naar jezelf en naar anderen.
  • Je ervaart een sterkere verbondenheid met de mensen om je heen.
  • Je ontwikkelt een betere algemene mentale gezondheid en emotionele balans.

Voor wie?

Mindfulness is iets voor jou als je iets herkent in het onderstaande:

  • Je wilt beter bij jezelf wilt blijven in contact met anderen.
  • Je hebt een druk leven, je ervaart werk- of studiedruk.
  • Je zit veel in je hoofd en hebt moeite met loslaten
  • Je voelt je geregeld moe of geïrriteerd.
  • Je voelt je onzeker, bent perfectionistisch of hebt last van faalangst.
  • Je ervaart spanning, stress, of zorgen.
  • Je piekert vaak, hebt last van malende gedachten.
  • Je hebt last van oordelen, zelfkritiek, of lichamelijke klachten.
  • Je bent op zoek naar zingeving en balans in je leven.

Heb je vragen, of wil je kennismaken?

Als je vragen hebt, of misschien nog twijfelt of de training iets voor je is, kun je me bereiken via het contactformulier.
 
Bij de training hoort een telefonisch voorgesprek, om kennis te maken en om te bepalen of de training geschikt voor je is. In dit gesprek is er volop gelegenheid om je vragen te stellen. Neem vrijblijvend contact met me op voor een kosteloos voorgesprek.
 
Je kunt me telefonisch bereiken op: 06 414 690 35.
 
 
 

 

Lees hier de meest gestelde vragen over de mindfulnesstraining. 

.

Diverse zorgverzekeraarsvergoeden de training.
Lees meer over de vergoeding.

Ervaring van een cliënt ...

Bij mindfulness dacht ik aan leren ontspannen. Toen ik Greetje belde voordat de training begon, zei ze al dat het ontspannen een “bijwerking” is. Ik heb nu ervaren hoe dat is. Je leert je aandacht te trainen. Greetje is nooit veeleisend waardoor je niet het gevoel krijgt dat je het niet kan. Ze is juist begeleidend. Iedereen doet het naar beste kunnen en de een komt in de cursus soms iets verder dan de ander, maar het trainen van onze aandacht, dat hebben we alle 8 geleerd. De cursus zorgde ervoor dat ik heel erg met mezelf geconfronteerd werd, dat had ik nooit verwacht. Ik heb er veel van geleerd, begrijp mezelf beter en loop mezelf niet meer zomaar voorbij. Tussendoor bleek Greetje vaak goede tips en adviezen te geven als ik weer eens een ingewikkelde vraag had. Ze zorgde ervoor dat ik me in een groep relaxt kon voelen. Ook dat had ik nooit verwacht. Mijn drukke baan doe ik nu anders, veel meer met gerichte aandacht en soms juist bewust niet, maar ik kan in ieder geval de keuze maken. Greetje heeft me erg geholpen om mijn stress onder ogen te zien en er mee te leren omgaan op een gezonde manier.

Lidewei   

Lees hier meer ervaringen …

Mindfulness is naar mijn ervaring één van de meest effectieve trainingen om te leren hoe je goed voor jezelf kunt zorgen in de drukte van alledag.

Sluit Menu