fbpx
mindfulness: de meest gestelde vragen

Mindfulness: de meest gestelde vragen over de 8-weekse training

1. Waarom staat mindfulness zo in de belangstelling?

Mindfulness staat in de belangstelling omdat mensen er baat bij hebben. Mindfulness is praktisch, toegankelijk en inpasbaar in elk leven. Mensen die de training hebben gedaan vertellen dat het hen goed heeft gedaan. Ook zijn de effecten van de training door jarenlange onderzoeken wetenschappelijk bewezen.

Mindfulness is uit de zweverige hoek geraakt doordat steeds meer bedrijven en zorginstellingen de training aanbieden aan medewerkers en cliënten. Ook zijn er scholen die mindfulness in hun lesprogramma opnemen.

2. Hoe werkt Mindfulness?

Door je aandacht te richten op specifieke aspecten van je gedachten, gevoelens en lichaamssignalen, krijg je inzicht in je onbewuste automatische denk- en gedragspatronen.

Je leert om wat afstand te nemen en er ontstaat ruimte om een andere positie te kiezen ten opzichte van je (vaak) beperkende gedachtepatronen, waardoor je meer zicht krijgt op hoe je jezelf telkens in de stress jaagt, hoe je jezelf telkens ontkracht.

Door de afstand ten opzichte van gedachten en emoties kunnen dingen je minder raken. Je leert helder te kijken en te beoordelen wat heilzaam is voor jou en je omgeving.

3. Is Mindfulness geschikt voor mij?

Of het effect gaat hebben, is met name afhankelijk van je bereidheid om te oefenen. Als je bereidheid er is, dan lukt het je om tijd in te ruimen voor wat écht belangrijk voor je is. Pijn of een lichamelijke beperking vormen geen probleem om deel te nemen. 

Kamp je momenteel met een depressie? Ga eerst naar je huisarts en overleg in welke fase van je depressie mindfulness ingezet kan worden. Ditzelfde geldt voor een burn-out. De juiste timing van het inzetten van mindfulness is  belangrijk. Daarom is er altijd een intake bij de aanvang van een training om dit samen te beoordelen.

Er zijn contra indicaties: gevoeligheid voor psychotisch worden, drugs-, pil-, alcoholverslaving. Dan is mindfulnesstraining voor jou niet de helpende training.

4. Is Mindfulness niet zweverig?

De training is zo concreet als maar kan. Het gaat over het hier en nu. Over jou in het hier en nu. Het woord mediteren roept bij veel mensen vaak direct de associatie zweverig op. Het mediteren dat je oefent in de mindfulnesstraining gaat echter over niets anders dan volledig aandacht hebben voor de realiteit van dat moment. Misschien zijn de meditatie oefeningen wat onwennig, maar dit lijkt me nog geen reden om het zweverig te noemen, toch?

Vaak is het zo dat veel mensen in een zweverige (=een onwerkelijke) realiteit leven, die ze voor het gemak ‘nuchter’ of ‘down to earth’ noemen. Niet wetende dat ze aan de lopende band zichzelf en de wereld om zich heen be- en veroordelen. Dus wat is zweverig? De training helpt je om afstand te nemen van je hersenspinsels en om te gaan met de uitdagingen van de drukte van alledag.

5. Kan ik een training vergoed krijgen?

Diverse zorgverzekeraars vergoeden de mindfulnesstraining (gedeeltelijk) in het aanvullende pakket. Hiervoor is meestal wel een verwijzing van de huisarts/bedrijfsarts nodig en dient de trainer door de beroepsvereniging VMBN erkend te zijn als categorie 1 trainer. Ik ben gecertificeerd mindfulnesstrainer  en door het VMBN erkend in  categorie 1Kijk op:  www.zorgwijzer.nl/vergoeding/mindfulness

De werkgever is gebaat bij een gezonde werknemer en draagt verantwoordelijkheid voor het voorkomen van ziekte en uitval. Het potje ziektepreventie (wet Poortwachter) of het persoonlijk budget wordt vaak gebruikt voor mindfulnesstraining. 

Als je een mindfulnesstraining inzet om beter te kunnen functioneren in de uitoefening van je beroep, kun je bij de belastingopgave de kosten aftrekken van de inkomstenbelasting als scholingskosten. Op de site van de Belastingdienst vind je meer informatie hierover. 

6. Heb ik er baat bij op mijn werk?

Samen bouwen we aan een houding van vriendelijke aandacht, die meer opmerkzaamheid en rust creëert. Zo kom je in een positieve spiraal terecht. Je genereert ruimte voor creativiteit en oplossingsgerichtheid. Je toegenomen zelfbewustzijn beïnvloedt ook je relaties met anderen gunstig; je bent immers rustiger en flexibeler in de omgang.

De oefeningen en de houdingen die je oefent, zijn toepasbaar tijdens je werk. Af en toe een korte meditatie inlassen in je dagelijkse bezigheden, maakt dat je niet automatisch doorjaagt om je doelen te kunnen halen. Na bijvoorbeeld de ‘3-minuten ademruimte’ kun je opnieuw je prioriteiten stellen en het belang van je gezondheid (of een heel team) daarin ook meenemen.

De hele werkomgeving plukt vruchten van een enkele medewerker of leidinggever die mindfulness gedaan heeft, doordat het werkklimaat op alle fronten verbetert.

7. Welke keuze: mindfulness, yoga, de sportschool of wellness?

Yoga laat je spieren ontspannen en ook je geest. De sportschool is gericht op je spieren en  je lichaam. Dit heeft een positieve uitwerking op je stemming. Wellness dompelt je onder in een ontspannende ervaring. Na deze tijdelijke ervaringen gaat de drukte en de vaak daarmee gepaard gaande stress weer verder.

Mindfulness kun je zien als de sportschool voor je geest. Je leert om blijvend aandacht, ontspanning en geluk in je leven te brengen.

Waar je voor kiest is, voor jou op dit moment het meest effectief. En het kan een meerwaarde opleveren om verschillende activiteiten te combineren.

8. Het klinkt zo vaag, mediteren en je aandacht oefenen …

Vaak komt dit omdat je het niet kent en er negatieve associaties bij hebt. Meditatie betekent oefenen met je eigen bewustzijn. Ons bewustzijn wordt in het dagelijks leven alle kanten op getrokken. Mensen ervaren concentratieproblemen, stress, afgestomptheid, druk, angst etc. 

Wanneer je mediteert, ontdek je een wereld van nieuwe mogelijkheden. Je ontdekt dat er ruimte is om je gedachten en gevoelens heen. Een ruimte die, wanneer je daar bewust van bent, vrijheid geeft voor de dingen die je werkelijk wilt doen, die écht belangrijk zijn in je leven. Laat je verrassen hoe de wijsheid van mindfulness je uitnodigt om gelukkig te zijn en verruim de wereld die je op dit moment kent.

9. Mijn kind is heel druk en gespannen. Is Mindfulness geschikt voor kinderen?

Kinderen en pubers hebben vaak moeite met concentratie. Ze slapen slecht, maken zich druk en krijgen hun hoofd niet tot rust. Vaak hoort daar ook moeite met ontspannen bij, of zich ‘positief’ vervelen. Ze zijn doorlopend online, ervaren teveel prikkels en kunnen dit niet goed hanteren (wie wel?).

Er zijn basisscholen die het  programma Mindful Kids aanbieden en middelbare scholen die .b (dot B) op het lesprogramma hebben, een mindfulnesstraining speciaal voor pubers. Of neem contact op met een kind- en jongerentrainer gecertificeerd door de Academie voor Mindful Teaching. Deze werkt met de door Eline Snel ontwikkelde mindfulnessmethode voor kinderen en pubers: ‘Aandacht werkt’.

10. Je zegt dat ik thuis moet oefenen. Dat zal niet meevallen!

Ik begrijp dat mensen vaak een heel druk leven hebben en vaak niet weten hoe ze daar ruimte in kunnen maken.

Oefening baart kunst, wordt er gezegd. Dit geldt zeker voor Mindfulness. Er wordt van je gevraagd om de 5 tot 6 dagen per week je oefeningen te doen.

Er zijn ook oefeningen die je kunt doen terwijl je achter je computer zit, terwijl je sport of een wandeling maakt, terwijl je de afwas doet of kookt. De 3-minuten ademruimte bijvoorbeeld, heeft een groots effect en kost weinig tijd.

11. Ik overweeg mindfulness, maar weet het nog niet zeker. Wat adviseer je me?

Orienteer je goed op mijn website en op andere site’s. Praat erover met mensen die al eens een training gedaan hebben. Merk door wie en wat je aangesproken wordt. Wanneer je geïnteresseerd bent, hebben we een voorgesprek. Daarin kijken we samen of je motivatie aansluit bij de training en of je in staat bent om de oefeningen in je dagelijkse leven in te passen. 

Je kunt altijd een kosteloos kennismakingsgesprek afspreken, ongeacht je keuze daarna.

12. Ik heb het al erg druk. Kan de training er dan nog wel bij?

Mindfulness kun je aanleren door alleen al je houding te veranderen t.o.v de stressvolle gebeurtenis, zonder deze te veranderen. Het inruimen van tijd, ook al is het slecht 10 minuten, is een enorme investering in je gemoedsrust. En tevens voor je omgeving. Geen tijd hebben is soms niet meer dan een gedachte…

Prioriteiten stellen betekent dat je gedurende 8 weken committeert aan de training. Dat je 8 weken lang ergens minder tijd voor hebt of maakt dan je nu doet. Daarna kun je dit ‘verlies’ op waarde beoordelen.

13. Wat zijn de effecten van de 8-weekse training?

De Mindfulness Based Stress Reduction training (MBSR) heeft een duidelijk omschreven programma. Onderzoek laat zien dat de training zorgt voor positieve veranderingen in het brein. Ook transformeert mindfulness de manier waarop je naar jezelf en naar de wereld kijkt en daar vervolgens op reageert. Dat resulteert in een hogere kwaliteit van leven. De 8-weekse training is lang genoeg gebleken om blijvende effecten teweeg te brengen als:

  • Beter slapen

  • Een beter reactievermogen en concentratie

  • Toenemend empathisch vermogen

  • Afnemende kans op burn-out

  • Afname van chronische pijn

  • Betere stresstolerantie

  • Minder angsten en depressieve gevoelens.

  • Sterkere verbondenheid met mensen om je heen

  • Meer zelfvertrouwen

  • Grotere emotionele stabiliteit

  • Een betere algemene mentale gezondheid

 14. Waarom zijn het groepstrainingen?


In de groep kun je van elkaar leren en elkaar ondersteunen. Alle oefeningen worden nabesproken. Dit is van belang, omdat je door stil te staan bij wat goed gaat en daar waar obstakels ervaren worden, je inzicht ontwikkelt in hoe je met grenzen en met jezelf omgaat. Door ervaringen te delen merken we dat we niet alleen staan in onze ervaringen. Dat we allemaal deel uit maken van de ‘common humanity’.

15. Kan de training ook individueel worden gevolgd?

Dat is mogelijk. Niet iedereen kan of wil in een groep. Je kunt de training bij mij ook individueel volgen. Deze training is qua opbouw van het programma hetzelfde als dat van de groepstraining. In de individuele training worden de onderwerpen op maat gemaakt, zodat de training afgestemd is op jouw persoonlijke situatie. We plannen de data in overleg. Je kunt over het algemeen direct starten.

Heb jij een vraag die hier niet bijstaat?

Neem gerust contact met me op als jij een vraag hebt die je hier niet beantwoord ziet. Of laat mij weten welke vraag volgens jou toegevoegd zou kunnen worden op deze pagina.

Naar de praktische informatie en data

Deel dit bericht

Sluit Menu