fbpx
meestgesteldevragen

Mindfulness: de meest gestelde vragen over de 8-weekse training

1. Waarom staat mindfulness zo in de belangstelling?
Mindfulness staat in de belangstelling omdat mensen er baat bij hebben. Mindfulness is praktisch, toegankelijk en inpasbaar in elk leven. Ook zijn de effecten van de 8-weekse Mindfulness Based Stress Reduction training door jarenlange onderzoeken wetenschappelijk bewezen. Door deze bewezen effectiviteit bieden steeds meer bedrijven en zorginstellingen hun medewerkers en cliënten mindfulnesstraining aan. Ook zijn er scholen die mindfulness in hun lesprogramma hebben opgenomen.

2. Hoe werkt Mindfulness?
Door je aandacht te richten op je gedachten, gevoelens en lichaamssignalen, krijg je zicht op onbewuste automatische denk- en gedragspatronen. 

Je leert om afstand te nemen van je gedachten. Daardoor ontstaat er ruimte om te kiezen of en hoe je reageert op je (vaak) beperkende gedachtepatronen. Je krijgt meer inzicht in hoe je jezelf telkens in de stress jaagt, ontkracht of zelfs saboteert.

Door afstand te nemen ten opzichte van gedachten en emoties, zullen deze je minder van je stuk brengen. Je leert helder waar te nemen. Er ontstaat ruimte om te bepalen wat goed is voor jou en je omgeving.

3. Is Mindfulness geschikt voor mij?
Of de training effect zal hebben, is met name afhankelijk van je bereidheid om te oefenen. Als je bereidheid er is, dan lukt het je om tijd in te ruimen voor wat écht belangrijk voor je is. Pijn of een lichamelijke beperking vormen geen probleem om deel te nemen. 

Kamp je momenteel met een depressie of met een burn-out? Overleg met je huisarts en overleg in welke fase van je depressie of burn-out mindfulness ingezet kan worden. De juiste timing van het inzetten van mindfulnesstraining is  belangrijk. Daarom is er altijd een intake bij de aanvang van een training om samen te beoordelen of mindfulness aansluit bij je situatie.

Contra indicaties: gevoeligheid voor psychotisch worden, drugs-, pil- of alcoholverslaving. Dan is mindfulness voor jou geen helpende training.

4. Is Mindfulness niet zweverig?
De training is zo concreet als maar kan. Het gaat over het hier en nu. Over jou in het hier en nu. Het woord mediteren roept bij veel mensen vaak meteen de associatie ‘zweverig’ op. Het mediteren dat je oefent in de mindfulnesstraining gaat echter over niets anders dan volledig aandacht hebben voor de realiteit van dat moment. Misschien zijn de meditatie oefeningen wat onwennig, maar dit lijkt me nog geen reden om het zweverig te noemen, toch?

Vaak is het zo dat veel mensen in een zweverige (=een onwerkelijke) realiteit leven, die ze voor het gemak ‘nuchter’ of ‘down to earth’ noemen. Niet wetende dat ze aan de lopende band zichzelf en de wereld om zich heen be- en veroordelen. Dus wat is zweverig? De training helpt je om afstand te nemen van je hersenspinsels en om volledig aanwezig te zijn bij wat er werkelijk is. 

5. Kan ik een training vergoed krijgen?
Diverse zorgverzekeraars vergoeden de mindfulnesstraining (gedeeltelijk) vanuit het aanvullende pakket. Hiervoor is meestal wel een verwijzing van de huisarts/bedrijfsarts nodig en dient de trainer door de beroepsvereniging VMBN erkend te zijn als categorie-1 trainer. Ik ben gecertificeerd mindfulnesstrainer  en door de VMBN erkend in  categorie-1
Meer info:  www.zorgwijzer.nl/vergoeding/mindfulness

De werkgever is gebaat bij een gezonde werknemer en draagt verantwoordelijkheid voor het voorkomen van ziekte en uitval. Het potje ziektepreventie (wet Poortwachter) of het persoonlijk budget wordt vaak gebruikt voor mindfulnesstraining. 

Als je een mindfulnesstraining inzet om beter te kunnen functioneren in de uitoefening van je beroep, kun je bij de belastingopgave de kosten aftrekken van de inkomstenbelasting als scholingskosten. Op de site van de Belastingdienst vind je meer informatie hierover. 

6. Heb ik er baat bij op mijn werk?
tijdens de training bouwen we aan een houding van vriendelijke aandacht, die meer opmerkzaamheid en rust creëert. Zo kom je in een positieve spiraal terecht. Je genereert ruimte voor creativiteit en oplossingsgerichtheid. Je toegenomen zelfbewustzijn heeft ook een gunstige invloed op je relaties met anderen; je bent rustiger en flexibeler in de omgang geworden.

De oefeningen en de houdingen die je oefent, zijn toepasbaar tijdens je werk. Af en toe een korte meditatie inlassen in je dagelijkse bezigheden, maakt dat je niet automatisch doorjaagt om je doelen te kunnen halen. Na bijvoorbeeld de ‘3-minuten ademruimte’ kun je opnieuw je prioriteiten stellen en het belang van je gezondheid (of een heel team) daarin ook meenemen.

De hele werkomgeving plukt vruchten van een medewerker of leidinggevende die mindfulness gedaan heeft, doordat het werkklimaat op alle fronten verbetert.

7. Welke keuze: mindfulness, yoga, de sportschool of wellness?
Yoga laat je spieren ontspannen en ook je geest. De sportschool is gericht op je spieren en  je lichaam. Dit heeft een positieve uitwerking op je stemming. Wellness dompelt je onder in een ontspannende ervaring. Na deze tijdelijke ervaringen gaat de drukte en de vaak daarmee gepaard gaande stress weer verder.

Mindfulness kun je zien als de sportschool voor je geest. Je leert om blijvend aandacht, ontspanning en geluk in je leven te brengen.

Waar je voor kiest is, voor jou op dit moment het meest effectief. En het kan een meerwaarde opleveren om verschillende activiteiten te combineren.

8. Het klinkt zo vaag, mediteren en je aandacht oefenen …
Vaak komt dit omdat je het niet kent en er negatieve associaties bij hebt gemaakt. Meditatie betekent oefenen met je eigen bewustzijn. Ons bewustzijn wordt in het dagelijks leven alle kanten op getrokken. Mensen ervaren concentratieproblemen, stress, afstomping, druk, angst etc. 

Wanneer je mediteert, ontdek je een wereld van nieuwe mogelijkheden. Je ontdekt dat er ruimte is om je gedachten en gevoelens heen. Een ruimte die, wanneer je daar bewust van bent, vrijheid geeft voor de dingen die je werkelijk wilt doen, die écht belangrijk zijn in je leven. Laat je verrassen hoe de wijsheid van mindfulness je uitnodigt om gelukkig te zijn en verruim de wereld die je op dit moment kent.

9. Mijn kind is heel druk en gespannen. Is Mindfulness geschikt voor kinderen?
Kinderen en pubers hebben vaak moeite met concentratie. Ze slapen slecht, maken zich druk en krijgen hun hoofd niet tot rust. Vaak hoort daar ook moeite met ontspannen bij, of zich ‘positief’ vervelen. Ze zijn doorlopend online, ervaren teveel prikkels en kunnen dit niet goed hanteren (wie wel?).

Er zijn basisscholen die het  programma Mindful Kids aanbieden en middelbare scholen die .b (dot B) op het lesprogramma hebben, een mindfulnesstraining speciaal voor pubers. Of neem contact op met een kind- en jongerentrainer gecertificeerd door de Academie voor Mindful Teaching. Deze werkt met de door Eline Snel ontwikkelde mindfulnessmethode voor kinderen en pubers: ‘Aandacht werkt’.

10. Je zegt dat ik thuis moet oefenen. Dat zal nog niet meevallen!
Ik begrijp dat mensen vaak een heel druk leven hebben en vaak niet weten hoe ze daar ruimte in kunnen maken.

Oefening baart kunst, wordt er gezegd. Dit geldt zeker voor Mindfulness. Er wordt van je gevraagd om de 5 tot 6 dagen per week je oefeningen te doen.

Er zijn ook oefeningen die je kunt doen terwijl je achter je computer zit, terwijl je sport of een wandeling maakt, terwijl je de afwas doet of kookt. De 3-minuten ademruimte bijvoorbeeld, heeft een groots effect en kost weinig tijd.

11. Ik overweeg mindfulness, maar weet het nog niet zeker. Wat adviseer je me?
Oriënteer je goed. Lees de informatie op mijn website en op andere site’s. Praat er eens over met mensen die al eens een training gedaan hebben. Merk door wie en wat je aangesproken wordt. Wanneer je geïnteresseerd bent, hebben we een voorgesprek. Daarin kijken we samen of je motivatie aansluit bij de training en of je in staat bent om de oefeningen in je dagelijkse leven in te passen. Je kunt een vrijblijvend kennismakingsgesprek met me afspreken, ongeacht je keuze daarna.

12. Ik heb het al erg druk. Kan de training er dan nog wel bij?
Het inruimen van oefentijd, ook al is het slechts 10 minuten per dag, is een enorme investering in je gemoedsrust. En tevens voor je omgeving. Mindfulness kan een waardevol onderdeel van je leven worden door alleen al je houding te veranderen t.o.v een stressvolle gebeurtenis. Geen tijd hebben om te oefenen is soms niet meer dan een gedachte die je ongemerkt voor waar hebt aangenomen …

Prioriteiten stellen betekent dat je je gedurende 8 weken committeert aan de beoefening. Het betekent dat je 8 weken lang ergens minder tijd voor hebt of maakt dan je nu doet. Na de acht weken kun je dit ‘verlies’ pas op waarde beoordelen.

13. Wat zijn de effecten van de 8-weekse training?
De Mindfulness Based Stress Reduction training (MBSR) heeft een duidelijk omschreven programma. Onderzoek laat zien dat de training zorgt voor positieve veranderingen in het brein. Ook transformeert mindfulness de manier waarop je naar jezelf en naar de wereld kijkt en daar vervolgens op reageert. Dat resulteert in een hogere kwaliteit van leven. 

De 8-weekse training is te overzien én lang genoeg gebleken om blijvende effecten teweeg te brengen als:

  • Beter slapen

  • Een beter reactievermogen en concentratie

  • Toenemend empathisch vermogen

  • Afnemende kans op burn-out

  • Afname van chronische pijn

  • Betere stresstolerantie

  • Minder angsten en depressieve gevoelens.

  • Sterkere verbondenheid met mensen om je heen

  • Meer zelfvertrouwen

  • Grotere emotionele stabiliteit

  • Een betere algemene mentale gezondheid

 14. Waarom zijn het groepstrainingen?
In de groep kun je van elkaar leren en elkaar ondersteunen. Alle oefeningen worden nabesproken. Dit is van belang, omdat je door stil te staan bij wat goed gaat en daar waar obstakels ervaren worden, je inzicht ontwikkelt in hoe je met grenzen en met jezelf omgaat. Door ervaringen te delen merken we dat we niet alleen staan in onze ervaringen. Dat we allemaal deel uit maken van de ‘common humanity’.

15. Wordt de training alleen in groepsverband gegeven?Kan de training ook individueel worden gevolgd?
Niet iedereen wil of kan in een groep. Het is ook mogelijk om de training individueel te volgen. Of met z’n tweeën. De individuele- of duo-training zijn qua opbouw en  programma hetzelfde als dat van de groepstraining. 

In de individuele training worden de onderwerpen op maat gemaakt, zodat de training afgestemd is op jouw persoonlijke situatie. We plannen de data in overleg. Je kunt over het algemeen direct starten.

Als je meer wilt weten over de groeps-, de individuele- of duo-training, neem dan gerust contact met me op. 

Heb jij een vraag die hier niet bijstaat?
Contact me als jij een vraag hebt die je hier niet beantwoord ziet of laat mij weten welke vraag toegevoegd zou kunnen worden op deze pagina.

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on print
Share on email
Share on whatsapp
Sluit Menu