fbpx
Art.header-2

Hoe doorsta je een ingrijpende verandering?

Een ingrijpende verandering in je leven raakt je diep. Je hebt er niet naartoe kunnen leven, je hebt je niet voldoende kunnen voorbereiden. Soms kun je iets veranderen aan de situatie, vaak ook niet. En dan? Wat spookt er door je hoofd? Hoe ga je om met je emoties? Wat helpt om de impact te doorstaan?

We zijn geneigd de pijn te vermijden

Ingrijpende veranderingen als een relatiebreuk, verlies of ziekte leiden vaak tot gevoelens van boosheid, verdriet, angst of eenzaamheid. We zijn geneigd om deze emoties te ontlopen, omdat ze overweldigend kunnen zijn. Ik hoor vaak mensen zeggen: “Ik wil er niet meer aan denken, ik zou het uit mijn hoofd willen zetten”. Maar dat gaat niet. Je kan een nare situatie en alles wat dat gevoelsmatig met zich meebrengt, niet wegduwen of aan de kant schuiven. Op langere termijn werkt dit ondermijnend en leidt het tot chronische stress. 

 

Gedachten roepen gevoelens op

Per dag hebben we zo’n 60.000 gedachten. Ruim driekwart van deze gedachten zijn negatief. Bovendien is meer dan 90% van onze gedachten niet juist. Tóch zien we onze gedachten vaak als de waarheid. Dat komt doordat we ze vaak niet opmerken, maar ze wel klakkeloos gaan geloven.

Een stressvolle gedachte levert spanning op. Dit gaat gepaard met een toename van stresshormonen en allerlei lichamelijke reacties als hartkloppingen, trillen, transpireren, gespannen spieren, enz.

 

Een negatieve gedachte leidt tot een negatief gevoel en het lichaam reageert hierop met spanning en stress.

 

De oorzaak van stress zit heel vaak in onze gedachten, overtuigingen en oordelen over een situatie. Niemand heeft hier schuld. Het is onderdeel van mens zijn. Maar dat betekent nog niet dat we niet kunnen leren hoe onze geest werkt en hoe we deze positief kunnen beïnvloeden.

 

Ruimte maken

Je kunt leren om een emotie, met de gedachten en lichamelijke sensaties, waar te nemen, zónder dat je erdoor overspoeld raakt. Dit waarnemen is bewustzijn.

Door het beoefenen van mindfulness leer je om volledig aanwezig te zijn bij wat er is, zonder jezelf erin te verliezen. Dit is eigenlijk een hele natuurlijke manier om met jezelf om te gaan.

Het is ook hoe we het liefst willen dat anderen met óns omgaan. Je hebt niet zoveel aan iemand die om de haverklap tegen je zegt “denk er maar niet aan” of “laat het los”. Je hebt ook niets aan als iemand meegaat in jouw paniek. 

Je hebt iemand nodig die bereid is naar je te luisteren. Iemand die jou erkent in je angst, verdriet en paniek. En die daar ruimte voor maakt.

Als je met jezelf omgaat zoals je graag hebt dat anderen met jou omgaan, houd je contact met je gevoelens, zonder dat je er de strijd mee aangaat of erdoor overweldigd raakt.

Geluk, welzijn, succes, grip op je gezondheid:
alles begint bij bewustwording.

Coaching biedt veel mogelijkheden voor meer bewustzijn over je eigen rol en mogelijkheden in een ingrijpende verandering. Mijn begeleiding is erop gericht om je (weer) in contact te brengen met je innerlijke vermogens en je te leren hoe je in je eigen kracht kunt staan. Zodat je meer regie kunt nemen over je leven, op een manier die bij jou past. 

Mindfulness is een beproefde methode die je houvast kan bieden in tijden van stress. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat mindfulness ondersteunend is in het omgaan met stressvolle situaties. Mindfulnessbeoefening helpt om contact maken met je gevoelens van ongemak en jezelf daarin beter te leren begeleiden. 

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on print
Share on email
Share on whatsapp
Sluit Menu